Αγιουρβεδα: Το φαρμακο της φυσης

Βέδα είναι η γνώση ή επιστήμη, αγιούρ είναι η ζωή ή η μακροβιότητα. Η Αγιουρβέδα είναι η ιατρική οπτική της βεδικής γνώσης, (θεωρώντας την σαν μια Upaveda ή δευτερεύον βεδικό σύστημα). Σήμερα είναι πιθανώς το πιο γνωστό από τις βεδικές γνώσεις. Στο βεδικό και γιογκικό σύστημα, η υγεία εξετάζεται σαν η βάση για δημιουργική και πνευματική ανάπτυξη κι όχι σαν ένα αυτοτελές κομμάτι.

Ο στόχος της ζωής δεν είναι μόνο να ζούμε αλλά να βρούμε το νόημα της ζωής. Γι αυτό πρέπει να χρησιμοποιούμε τον χρόνο και την ενέργεια που μας προσφέρει η υγεία του σώματός μας για να αναπτύξουμε την ανώτερη φύση μας. Συνεπώς η Αγιουρβέδα οδηγεί με φυσικό τρόπο στις άλλες βαθύτερες πλευρές της βεδικής σοφίας. Η Αγιουρβέδα είναι μια πλευρά της γιόγκα και κυρίως της Χάθα γιόγκα, της γιόγκα του φυσικού σώματος με την οποία μπορεί να συνδυαστεί.

Ενώ η Χάθα Γιόγκα μας παρέχει ασκήσεις για φυσική υγεία, ευλυγισία και χαλάρωση της έντασης, η Αγιουρβέδα μας δίνει τη γνώση του πώς να φροντίσουμε το σώμα μας στους τομείς της διατροφής και φαρμακολογίας. Και τα δυο βοηθούν στην εναρμόνιση του φυσικού σώματος ώστε οι δυνάμεις της εσωτερικής συνείδησης να δραστηριοποιηθούν μέσω του σώματος. Ενώ το σώμα καθεαυτό δεν είναι ο αυτοσκοπός παρόλα αυτά είναι ο θεμέλιος λίθος, γιατί χωρίς υγεία δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα στη ζωή. Γι αυτό η Αγιουρβέδα είναι σημαντική σε όλα.

Η Αγιουρβέδα είναι το φάρμακο της φύσης, το φάρμακο της ζωής. Δεν μας δίνει ένα σετ από θεωρητικές αρχές που πρέπει να επιβάλλουμε πάνω στις βιολογικές μας λειτουργίες. Αντιθέτως ψάχνει και παρουσιάζει στο ανθρώπινο μυαλό τις αρχές και τις δυνάμεις της ίδιας της φύσης. Χρησιμοποιεί τη γλώσσα της φύσης, δηλ. ένα ενεργητικό σύστημα βιολογικών στοιχείων και ορμονών, ένα σύστημα απλό κι όχι κάτι σύνθετο σε υλιστική και βιοχημική ορολογία.

Λαμβάνει υπόψη της ότι είναι πιο σημαντικό να γνωρίζουμε ποια όψη της φύσης λειτουργεί μέσα μας, για παράδειγμα, αν υπάρχει πολλή ή λίγη θερμότητα μέσα μας από το να περιγράψει με λεπτομέρεια τη δυσλειτουργία όσον αφορά τα παθογόνα και τα βιοχημικά. Επομένως, οι βιολογικές ορμόνες , τα στοιχεία και οι ποιότητές τους δεν προέρχονται από επιστημονικά πειράματα, αλλά από την παρατήρηση της ίδιας της φύσης. Αντιπροσωπεύουν τις δυνάμεις της φύσης που εργάζονται μέσα μας, τους μεγάλους Θεούς ή τις κοσμικές δυνάμεις της ζωτικότητάς μας στους οποίους πρέπει να υποτασσόμαστε, δηλαδή να σεβόμαστε και να ακολουθούμε τους νόμους τους. Όπως ακριβώς υπάρχει η δύναμη του νερού, του αέρα και της φωτιάς που εργάζονται στο περιβάλλον γύρω μας έτσι εργάζονται και σε βιολογικό επίπεδο μέσα μας. Όπως αν αφήσουμε μια φωτιά να μας πλησιάσει πάρα πολύ θα μας κάψει, έτσι ακριβώς αν αφήσουμε την εσωτερική μας φωτιά να καίει σε υψηλά επίπεδα θα καταστρέψει τα εσωτερικά μας όργανα.

Η Αγιουρβέδα είναι φυσιοθεραπεία ή ένα είδος φυσιοθεραπευτικού φαρμάκου. Σύμφωνα με την φιλοσοφία της, είναι η ίδια η φύση που θεραπεύει. Το μόνο που πρέπει να κάνουμε είναι να βοηθήσουμε τις διεργασίες της και να συντονίσουμε τον εαυτό μας στην κίνησή της. Γι αυτό η Αγιουρβέδα τονίζει την ισορροπία και την ψυχολογική σταθερότητα της δύναμης για ζωή μέσα μας ως την βάση για όλες τις θεραπείες.. Η Αγιουρβέδα βασίζεται σε διατροφή και βότανα για τη θεραπεία, αλλά χρησιμοποιεί πολλά ειδικά παρασκευασμένα ανόργανα και μεταλλικά υποκατάστατα. Μας παρέχει μια πλήρη δίαιτα – ζωής καθώς και μια συμβουλευτική του τρόπου ζωής που ασχολείται με το σώμα και το μυαλό, με το άτομο και το κοινωνικό σύνολο. Ο στόχος της είναι όχι να καταστείλουμε τα συμπτώματα μας αλλά να δώσουμε στον εαυτό μας τα εργαλεία να καταλάβει τη φύση μας και να ζήσει σε αρμονία με αυτήν.

ΑΥΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Γι” αυτό το λόγο η Αγιουρβέδα είναι ένα σύστημα αυτό-θεραπείας. Μας λέει ο,τιδήποτε κάνουμε εμείς για να θεραπεύσουμε τον εαυτό μας είναι πιο σημαντικό από αυτό που οι άλλοι θα κάνουν για εμάς. Όπως έχουμε την ευθύνη για την τωρινή μας κατάσταση , έτσι έχουμε και την ευθύνη να την διορθώσουμε.

Δηλώνει ότι το πώς ζούμε καθημερινά είναι πιο καθοριστικό για την υγεία μας από αυτό που κάνουμε «μια στις τόσες» για να την αλλάξουμε. Μια περιστασιακή επίσκεψη στο γιατρό για να βελτιώσουμε την υγεία μας δεν μπορεί να διορθώσει τις επιπτώσεις μιας μακροχρόνιας κακής διατροφής ή ενός αγχώδους τρόπου ζωής. Το τι τρώμε κάθε μέρα είναι πιο σπουδαίο από το τι χάπι ή βιταμίνη θα πάρουμε για να αντισταθμίσουμε τη διατροφή μας.

Δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι θα γίνουμε καλά από μια μέθοδο φυσικής θεραπείας αν η ζωή μας δεν εναρμονιστεί με τη φύση. Γι” αυτό δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ένα κατευναστικό μέτρο του τεχνητού και αγχώδους τρόπου ζωής. Ίσως να μην μας βοηθήσει να συνεχίσουμε να ζούμε με τον ίδιο τρόπο αλλά να απαιτήσει μια πραγματική αλλαγή στη φιλοσοφία ζωής αν πραγματικά θέλουμε να γίνουμε καλά.

Καθώς είναι φάρμακο με πνευματική βάση μας λέει ότι τα ψυχολογικά και πνευματικά γεγονότα συχνά υπερέχουν των φυσικών γεγονότων στη δημιουργία προβλημάτων και ασθενειών. Γι αυτό ακόμα κι αν ακολουθήσουμε τις σωστές φυσικές αγωγές δεν θα βρούμε την αληθινή θεραπεία αν τα συναισθήματά μας είναι διαταραγμένα ή αν δεν έχουμε κάποιο πνευματικό σκοπό στη ζωή. Δεν μπορούμε να θεραπεύσουμε το σώμα ξεχωριστά από το νου ή το μυαλό ξεχωριστά από την ψυχή. Η θεραπεία ασθενειών σε φυσικό επίπεδο μόνο, ανταποκρίνεται στα συμπτώματα κι όχι στις αιτίες που δημιούργησαν την ασθένεια και δεν αφορούν το μεγάλο μέρος του προβλήματος.

Δεν μπορούμε να κοροϊδέψουμε τη Φύση ή την ζωή. Μικρές αλλαγές, γρήγορες θεραπείες, ευσεβείς πόθοι, μαγικά φίλτρα και πανάκεια δεν υπάρχουν στην Αγιουρβέδα. Η ζωή απαιτεί τεράστια ακεραιότητα, αυτοπειθαρχία και αυτογνωσία για να μας οδηγήσει πέρα από την ασθένεια και τη δυστυχία. Η Αγιουρβέδα δεν κάνει τα πράγματα πιο εύκολα για μας βραχυπρόθεσμα, αλλά μακροπρόθεσμα μας μαθαίνει να διοχετεύουμε την κοσμική ενέργεια μέσα μας και να αποδεχτούμε την ευθύνη της δικής μας ύπαρξης. Υπάρχει μια μαγεία στην Αγιουρβέδα που είναι η μαγεία της συνειδητοποίησης και της ορθής δράσης λεπτό προς λεπτό. Η μαγεία της δεν οφείλεται στο ότι μας βγάζει από τη δύσκολη θέση λύνοντάς μας τα προβλήματα για μας, αλλά ότι μας δίνει τα σωστά εργαλεία για να τα καταφέρουμε αποτελεσματικά.

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΘΗΤΙΚΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

Υπάρχουν δυο είδη θεραπείας, αυτές που μπορούν να ονομαστούν «παθητικές» και αυτές που θα ονομάζαμε «ενεργητικές». Μια παθητική θεραπεία είναι αυτή που κάποιος άλλος κάνει κάτι για μας. Μια ενεργητική θεραπεία είναι όταν συμμετέχουμε σ” αυτήν ή την κάνουμε για τον εαυτό μας. Οι ενεργητικές θεραπείες είναι πάντα πιο δυνατές από τις παθητικές, οι οποίες μπορεί να είναι απαραίτητες σε εξαιρετικές συνθήκες αλλά από μόνες τους δεν μπορούν να επιφέρουν βαθιές αλλαγές.

Ο πολιτισμός μας από μόνος του είναι εξαιρετικά παθητικός. Βρισκόμαστε σε θέση παρατηρητή βλέποντας τους άλλους να δρουν. Αφήνουμε τους άλλους να ζουν τη δική μας ζωή κι εμείς σε αντάλλαγμα τους κοιτούμε από την οθόνη ή το περιθώριο. Οι ζωές μας πολύ λίγο περιέχουν απευθείας εμπειρία ή δημιουργική συμμετοχή, η οποία αναφορικά με την Γιόγκα είναι το μόνο γεγονός που φέρνει στη ζωή λύτρωση και εκπλήρωση του στόχου της. Αφήνουμε τους άλλους να μας πουν πώς να μιλάμε, τι να κάνουμε, πώς να σκεφτόμαστε, που να πάμε, τι να αγοράσουμε. Αφήνουμε τους άλλους να φτιάξουν την τροφή μας, να μας διασκεδάζουν, να μας πουν πώς να κάνουμε έρωτα, τι είναι ο Θεός και τι δεν είναι. Με τον ίδιον τρόπο αφήνουμε το ιατρικό κατεστημένο να ελέγχει την υγεία μας. Ακολουθούμε τον τρόπο του πώς να γίνουμε υγιείς που οι άλλοι μας δίνουν, όχι αυτό που οι ίδιοι μας αντιλαμβανόμαστε και βιώνουμε για τον εαυτό μας ότι είναι το σωστό και το αποτελεσματικό. Αν καταλήξουμε θύματα αυτής της διαδικασίας δεν μπορούμε να κατηγορήσουμε κανένα εκτός από τον εαυτό μας. Όπως ακριβώς δεν μπορεί να αναπνεύσει κανείς για μας, έτσι κανείς δεν μπορεί να μας κάνει ευτυχισμένους.

Η Αγιουρβέδα τονίζει ότι δεν υπάρχει κανείς πραγματικός θεραπευτής, κανένας μαγικός γιατρός ή μαγικό χάπι. Η μαγεία είναι μέσα μας, η μαγεία είναι όταν αφυπνίζουμε την δύναμη για ζωή και συνδέουμε την δική μας ψυχή με την πηγή της ζωής. Καμιά μηχανή δεν μπορεί να μας δώσει ζωή ούτε τα τεστ με τα μηχανήματα μπορούν να μετρήσουν την δύναμη ζωής μέσα μας η οποία είναι το πραγματικό μέτρο για την υγεία μας. Οι ιατρικές διαγνώσεις μπορεί να είναι περισσότερο επιζήμιες παρά βοηθητικές αν δεν αναγνωρίζουν την ικανότητα της δύναμης-ζωής να ξεπεράσει κάθε ασθένεια. Η διάγνωση του καρκίνου για παράδειγμα συχνά τείνει να καταστρέψει τη θέληση για ζωή στον ασθενή και γι” αυτό εμποδίζει οποιαδήποτε ίαση.

Κανένα υποκατάστατο που παίρνουμε από έξω δεν μπορεί να είναι κάτι παραπάνω από ένα καταλύτη. Εμείς, κάθε ένας από εμάς ατομικά, έχει να μάθει τι είναι πραγματικά η φύση και μέσω αυτής πώς να ζούμε σε αρμονία με την κοσμική ζωή. Κανείς δεν μπορεί να το κάνει αυτό για μας και για όσο είμαστε απρόθυμοι να το κάνουμε πρέπει να συμβιβαστούμε με την ασθένεια. Γι αυτό τον λόγο η Αγιουρβέδα είναι ένα ουσιώδη δομικό και ατομικά προσανατολισμένο φάρμακο. Δεν έχει κάποιο υπόδειγμα μαζικής θεραπείας ή μαζικής διάγνωσης. Αντιτάσσεται σε όλα τα τυποποιημένα φάρμακα. Πιστεύει ότι κάθε άτομο είναι διαφορετικό ακόμα κι αν οι ασθένειες είναι φαινομενικά ίδιες, δεν μπορούμε να τις θεραπεύσουμε με τον ίδιο τρόπο.

Όσοι ψάχνουν για απόλυτη ανακούφιση ή για κάποιον που να τους κάνει υγιείς χωρίς τη δική τους συμμετοχή και προσπάθεια μπορεί να βρουν την Αγιουρβέδα άχρηστη και χωρίς έμπνευση. Αλλά είναι ο πιο ειλικρινής τρόπος ιατρικής και ο μόνος που δεν γίνεται κυρίαρχος του εαυτού μας. Αν ξεκινήσουμε να χρησιμοποιούμε τα εργαλεία της στη ζωή μας θα έχουμε μεγάλα οφέλη αλλά μόνο αν το κάνουμε σε αρμονία με τη Φύση και μέσα στην πορεία του χρόνου, μόνο αν κάνουμε τις απαραίτητες ρυθμίσεις στους ρυθμούς της ζωής μας.

ΤΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΗΣ ΑΓΙΟΥΡΒΕΔΑ

Η Αγιουρβέδα έχει τις δικές της σύνθετες μεθόδους που περιλαμβάνουν εγχειρήσεις και τη χρήση δυνατών φαρμάκων. Εντούτοις, αυτά είναι δευτερεύοντα μπροστά στην πρωτεύουσα αυτό-θεραπευτική προσέγγιση. Τα οκτώ είδη της είναι εσωτερικά φάρμακα (kayachikitsa), εγχείρηση (shalyatantra), ασθένειες του κεφαλιού (shalakya tantra), παιδιατρικά (kaumarabhritya), τοξικολογία (agadatantra), ψυχιατρική (bhutavidya), ανανέωση (rasayana) και αναζωογόνηση (vajikarana).

Η Αγιουρβέδα σαν μια τυπική επιστήμη των Βεδών, εφαρμόζεται διαφορετικά από τους διάφορους πρακτικούς της καθώς δίνει έμφαση την δημιουργική ευφυΐα κι όχι μια στάνταρ προσέγγιση. Δεν μας παρουσιάζει ένα μόνο τρόπο θεώρησης της υγείας ή της ασθένειας αλλά μας δίνει ένα ολόκληρο φάσμα σε αρμονία με την απεραντοσύνη της ζωής. Γι αυτό δεν μπορεί να γίνει κατανοητή από μια απόλυτη επιστημονική, διανοητική ή υλιστική οπτική.

Η Αγιουρβέδα βασίζεται πάνω στο πνευματικό και ψυχολογικό υπόβαθρο της Γιόγκα, της Samkya και της Vedanta. Από αυτές έρχονται οι μέθοδοι για θεραπεία του μυαλού. Θεωρεί ότι οι ασθένειες προκαλούνται από δυο αιτίες: είτε εξαιτίας ανισορροπίας των ενεργειών του σώματος αυτού κάθε αυτού είτε σε καρμικούς λόγους, που είναι ψυχολογικές αιτίες. Οι τελευταίες φαίνεται να επικρατούν πάνω στις πρώτες, αν και οι δυο αυτοί παράγοντες είναι παρόντες στις περισσότερες ασθένειες.

Τα τρία κύρια κλασσικά κείμενα για την Αγιουρβέδα είναι τα CHARAK, SUSHRUT και VAGBHAT. Ακόμη μελετούνται σήμερα και δίνουν τις θεμέλιες αρχές, αλλά πολύ από το υλικό τους δεν είναι πλέον κατάλληλο , γι αυτό πολλά μοντέρνα βιβλία έχουν γραφτεί για να τις προσαρμόσουν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Ενώ η παρούσα φόρμα που βρίσκουμε σ” αυτά τα κείμενα, σήμερα, διαμορφώθηκε στους πρώτους αιώνες μ.Χ. παρόλα αυτά, τα κείμενα Charak και Sushrut χρονολογούνται από την εποχή του Κρίσνα (περίπου 1500-1000 π.Χ). Πολλές Αγιουρβεδικές πρακτικές επίσης αναφέρονται στις Βουδιστικές διδασκαλίες και σε ιστορίες του ίδιου του Βούδα.

Η Αγιουρβέδα υιοθετήθηκε από τους Βουδιστές και είναι η βάση της βουδιστικής ιατρικής. Ο ίδιος ο Vagbhat ήταν βουδιστής και τα κείμενά του και τα σχόλια του πάνω στην Αγιουρβέδα ακόμη μελετούνται στην βουδιστική ιατρική. O Nagarjuna που είναι o πιο γνωστος Βουδιστής siddhas και ίσως η πιο ξακουστή μορφή στην παράδοση του Μαχαγιάνα Βουδισμού μετά τον Βούδα, ήταν ένας μεγάλος Αγιουρβεδικός γιατρός. Από την γέννησή του, πολλά ορυκτά, ανόργανα και αλχημικά φαρμακευτικά παρασκευάσματα (rasas) ακόμη παρασκευάζονται και χρησιμοποιούνται στην Ινδία σήμερα. Η Θιβετανική ιατρική είναι κυρίως Αγιουρβεδική με μια μίξη από κινέζικες επιρροές.

Η αρχαία ελληνική ιατρική που χρησιμοποιήθηκε στην Ευρώπη μέχρι τον 17ο αιώνα και ακόμη χρησιμοποιείται στις ισλαμικές χώρες και από τους μουσουλμάνους της Ινδίας (ονομάζεται Unnani ιατρική) είναι παρόμοια με την Αγιουρβέδα. Αναφέρεται σε ένα μοντέλο 4 ιδιοσυγκρασιών αντί για 3. Χρησιμοποιείται ακόμη στην Ινδία από τους ισλαμιστές γιατρούς και χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα κυρίως αγιουρβεδικά και ουνανικά φάρμακα. Γι αυτό η γνώση της Αγιουρβέδα έχει μια ευρεία εφαρμογή και παραμένει αρμόδια, πιστή στις κύριες παραδόσεις φυσικής αυτό-θεραπείας όλου του κόσμου.

Οι αρχές της Αγιουρβέδα είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της πιο αρχαίας Ριγκ Βέδα. Οι τρεις κύριοι Βεδικοί Θεοί, ο Ιντρα, ο Άγκνι και ο Σομα συσχετίζονται με τις 3 doshas ή βιολογικές ιδιοσυγκρασίες της Αγιουρβέδα σαν Βάτα (αέρας), Πίτα ( φωτιά) και Καφα (νερό) αντίστοιχα. Ο Ιντρα έχει την ενέργεια του αέρα και την δύναμη για ζωή και συχνά εξισώνεται με αυτήν σαν Βάτα ή Βαγιού. Ο Άγκνι είναι φωτιά και ο Σόμα είναι ουσιώδης, βασική ενέργεια του νερού. Τα βεδικά άσματα παρέχουν κραδασμούς ήχων, οι οποίοι ισορροπούν τις 3 διαθέσεις / ιδιοσυγκρασίες στο σώμα και ανοίγουν τις λεπτές λανθάνουσες δυνάμεις του μυαλού. Από αυτές απορρέει μια πλήρης θεραπεία με μάντραμ.

ΟΙ ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΙΔΙΟΣΥΓΚΡΑΣΙΕΣ

Αναφορικά με την Αγιουρβέδα το ανθρώπινο σώμα διοικείται από τρεις βασικές ζωτικές δυνάμεις, την Βάτα, Πίττα και Κάφα. Αυτές συχνά μεταφράζονται σαν «αέρας», «χολή» και «φλέγμα». Η Βάτα επίσης συχνά αποκαλείται η βιολογική αέρινη ιδιοσυγκρασία, η Πίτα η βιολογική φωτιά και η Κάφα η βιολογική υδάτινη ιδιοσυγκρασία.

Αυτές οι ιδιοσυγκρασίες ονομάζονται «doshas» στα σανσκριτικά που σημαίνει αυτό που φθείρει ή προκαλεί αποσύνθεση, καθώς δεν υπάρχουν μόνο οι δυνάμεις που παράγουν και διατηρούν το σώμα στην κανονική του κατάσταση αλλά κι εκείνες οι οποίες όταν είναι εκτός ισορροπίας εξυπηρετούν στο να το καταστρέφουν. Ο θάνατος ενυπάρχει στην ζωή. Ακόμη και με την κανονική διαδικασία μεταβολισμού δεν αναπτύσσονται μόνο νέα κύτταρα αλλά προκαλεί τα γερασμένα κύτταρα να πεθάνουν και να απορριφθούν. Ανάπτυξη και ζωή πρέπει σταδιακά να στρέφονται προς την αποσύνθεση και τον θάνατο. Η υγεία στο σώμα συνιστάται στην σωστή ισορροπία των δημιουργικών και καταστρεπτικών δυνάμεων των doshas.

Κάθε μία από τις βιολογικές ιδιοσυγκρασίες συγκροτείται από δυο στοιχεία, το πρώτο, παρέχει την πρωταρχική του δύναμη, το δεύτερο, δίνει ένα μέσο για την εκδήλωσή του. Η Βάτα αποτελείται από αέρα και αιθέρα, ο αέρας είναι η ενεργητική πλευρά και ο αιθέρας ή το κενό είναι το μέσο ή το πεδίο για την κίνησή του αέρα. Η Πίτα αποτελείται από φωτιά και νερό, η φωτιά είναι η ενεργητική πλευρά, το νερό ή το λάδι είναι το πεδίο της καύσης γιατί η φωτιά δεν μπορεί να υπάρχει απευθείας μέσα στο σώμα χωρίς να το καταστρέψει. Η Κάφα αποτελείται από νερό και γη, το νερό είναι η ενεργητική δύναμη και η γη είναι το περιεχόμενό της.

Ακόμη οι βιολογικές αυτές ιδιοσυγκρασίες δεν είναι το ίδιο με τα στοιχεία. Είναι μορφές της δύναμης-ζωής που μορφοποιούν και ζωογονούν τα στοιχεία αυτά. Είναι διαφορετικές οπτικές της ψυχής. Τα στοιχεία, αυτά καθαυτά, είναι ανενεργά, άψυχα. Δεν είναι ποτέ πραγματικά ζωντανά αλλά μπορούν να ενεργοποιηθούν από τις βιολογικές ιδιοσυγκρασίες όπως ένα σύρμα ενεργοποιείται από ένα ηλεκτρικό ρεύμα. Αυτή η δύναμη-ζωής αντανακλάται από την ψυχή, από την αιώνια ύπαρξη μας πάνω στο φυσικό σώμα μέσα από τους φακούς του μυαλού. Γι αυτό η ζωή μέσα σε ένα σώμα είναι πάντα προσωρινή. Ό,τι έρχεται από τα ανενεργά στοιχεία και μορφοποιείται από αυτά πρέπει να επιστρέψει σε αυτά. Παρομοίως, η δύναμη-ζωής η οποία έρχεται από το αιώνιο πρέπει σταδιακά να επιστρέψει σε αυτό. Το ρεύμα της ζωής σιγά-σιγά θα εξαντλήσει το σύρμα του σώματος. Ωστόσο η ζωή μπορεί ακόμη να επιμηκυνθεί πέρα από τα συνηθισμένα όρια της και η Αγιουρβέδα μας δίνει πολλά κλειδιά γι αυτήν την διαδικασία.

Η Βάτα είναι στεγνή, ελαφριά, ψυχρή, σκληρή, αεράτη και μεταβάλλει τις ιδιότητές της. Είναι η αρχή / ρίζα της ιδιοσυγκρασίας, ιστοί και άχρηστα υλικά του σώματος. Στη φυσική της κατάσταση συντηρεί την προσπάθεια, την εισπνοή, την κίνηση, την αποφόρτιση των ενστίκτων, την εξισορρόπηση των ιστών και τον συντονισμό των αισθήσεων.

Η Πίττα είναι λιπαρή, διαπεραστική, οξεία, ζεστή, ελαφριά δυσάρεστη στην οσμή, κινητή και ρευστή. Επιδρά στην χώνεψη, στην θερμογένεση, στην οπτική αντίληψη, στην πείνα, στην δίψα, στην αίγλη, στην χροιά της επιδερμίδας, στην κατανόηση, στην ευφυΐα, στο κουράγιο και στην απαλότητα του σώματος.

Η Κάφα είναι υγρή, κρύα, βαριά, αργή, κολλώδης, απαλή και σταθερή στις ιδιότητες της. Δίνει σταθερότητα, λίπανση, κρατάει ενωμένα τα επιμέρους μέρη και σαν ιδιότητες έχει την υπομονή την ηρεμία και την αφοσίωση.

ΣΩΜΑΤΙΚΟΙ ΤΥΠΟΙ

Οι βιολογικές ιδιοσυγκρασίες σαν επικρατέστερες δυνάμεις στο σώμα μας γίνονται οι κύριοι παράγοντες που καθορίζουν την ψυχοσωματική μας σύσταση. Σχετικά με την Αγιουρβέδα δεν είμαστε όλοι ίδιοι φυσικά ούτε το σώμα μας αντιδρά με τον ίδιο τρόπο. Κάθε ένας από μας είναι ένας μοναδικός συνδυασμός και αναλογία των βιολογικών ιδιοσυγκρασιών.

Γι” αυτό η Αγιουρβέδα γενικά χωρίζει τα άτομα σε τρεις τύπους ανάλογα με την επικρατέστερη ιδιοσυγκρασία από τις τρεις που υπάρχει στη φύση τους, δηλ. Βάτα, Πίττα ή Κάφα. Από αυτές, διακρίνονται επτά βασικοί τύποι , ο καθαρά Βάτα τύπος, ο καθαρά Πίττα, ο καθαρά Κάφα, ο τύπος Βάτα-Πίττα, Πίττα-Κάφα, Κάφα-Βάτα και ο τριπλός Κάφα-Βάτα-Πίττα τύπος.

Μερικοί Αγιουρβεδικοί γιατροί δίνουν νούμερα για να παραστήσουν τις αναλογίες της Βάτα, Πίττα, Κάφα στο σώμα ή σε περίπτωση ασθένειας, για παράδειγμα Βατα 4, Πίττα 2, Κάφα 1, δείχνοντας μια υψηλή Βάτα κατάσταση. Αλλά δεν υπάρχει κάποιος στάνταρ τρόπος για να το κάνει κανείς έτσι ο κάθε πρακτικός το κάνει διαφορετικά.

ΒΑΤΑ

Οι Βάτα άνθρωποι, αυτοί στους οποίους η βιολογική ιδιοσυγκρασία αέρα επικρατεί, λέγεται ότι είναι ασυνήθιστα ψηλοί ή κοντοί, αδύνατοι, κοκαλιάρηδες με φλέβες που προεξέχουν και γενικά αδύναμη ανάπτυξη ιστών. Το χρώμα του δέρματός του μπορεί να είναι θαμπό χωρίς λάμψη με πιθανούς καστανούς ή σκούρους δυσχρωματισμούς, με ξηρό ή σκασμένο δέρμα. Τους καταλαμβάνει όρεξη για διάφορα πράγματα, τείνουν να έχουν δυσκοιλιότητα ή σκληρά κόπρανα, έχουν ανεπαρκή ιδρώτα ή διούρηση, είναι μη ανεκτικοί στο κρύο και τον αέρα και αν κι έχουν στιγμιαία ποσά ενέργειας είναι μικρής διάρκειας και αντοχής. Οι τύποι ΒΑΤΑ είναι νευρικοί, ανυπόμονοι, υπερδραστήριοι, ενθουσιώδεις και μπορεί να υποφέρουν από αϋπνίες ή δυσκολίες στον ύπνο. Είναι ευμετάβλητοι, περίεργοι και προσαρμοστικοί με ευαίσθητα και γρήγορα μυαλά και αντανακλαστικά, είναι συχνά ομιλητικοί και μπορούν να είναι αφηρημένοι. Τείνουν να είναι ανασφαλείς, φοβισμένοι και ανήσυχοι όταν συναισθηματικά βγαίνουν έξω από την ισορροπία τους, ενοχλούνται εύκολα και έχουν προδιάθεση να ανησυχούν και να στενοχωριούνται.

ΠΙΤΤΑ

Οι Πίττα άνθρωποι, αυτοί στους οποίους η βιολογική ιδιοσυγκρασία της φωτιάς είναι υψηλότερη, είναι μεσαίοι ή μετρημένοι στην κατασκευή και στο ύψος με καλούς μύες. Έχουν καλή κυκλοφορία αίματος, έχουν ζεστό και λιπαρό δέρμα, κόκκινο δέρμα με πιθανές κοκκινάδες στο πρόσωπο ή στα μάτια, με ντελικάτα μαλλιά και πιθανό γρήγορο γκριζάρισμα ή φαλάκρα. Έχουν οξεία όρεξη, διψούν πολύ και ιδρώνουν εύκολα. Έχουν υπερβολική διούρηση και συχνά κίτρινα χρωματισμένα κόπρανα ή ούρα. Δεν είναι ανεκτικοί στον ήλιο και τη ζέστη και τείνουν να αιμορραγούν εύκολα.

Οι τύποι Πίττα είναι επιθετικοί, κυριαρχικοί, με αρχηγικές ικανότητες, καλοί ομιλητές και εργατικοί. Είναι αποφασιστικοί, παρατηρητικοί, με αντίληψη, έξυπνοι και έχουν οξεία μνήμη. Τείνουν προς την ευερεθιστικότητα και τον θυμό όταν είναι εκτός συναισθηματικής ισορροπίας και έχουν προδιάθεση για διαφωνίες και συγκρούσεις.

ΚΑΦΑ

Οι άνθρωποι Κάφα, στους οποίους η βιολογική ιδιοσυγκρασία του νερού υπερτερεί, τείνουν προς την παχυσαρκία, έχουν συμπαγή και καλοαναπτυγμένο σκελετό με καλή ανάπτυξη ιστών. Έχουν άσπρο, χλωμό και υγρό δέρμα, πλούσια μαλλιά με χοντρή τρίχα και μεγάλα μάτια. Έχουν συνεχή όρεξη αλλά χαμηλό μεταβολισμό και είναι μη ανεκτικοί στο κρύο και την υγρασία. Έχουν πλούσιες σωματικές εκκρίσεις και συχνά υπερβολικές βλέννες . Είναι αργοί στην κίνηση και δυσκολεύονται σ” αυτήν αλλά έχουν μεγάλη αντοχή και γενικά δυνατό ανοσοποιητικό σύστημα.

Οι τύποι Κάφα είναι ήρεμοι, σταθεροί, αφοσιωμένοι, πιστοί με αργό αλλά αποφασιστικό και σταθερό μυαλό και καλή μνήμη. Μπορεί να υποφέρουν από λήθαργο, έλλειψη κινήτρων ή υπερβολή στον ύπνο. Οι ψυχολογικές τους ανισορροπίες τους οδηγούν στην προσκόλληση, την πλεονεξία και την κατάθλιψη. Μπορούν να είναι κτητικοί ή συναισθηματικοί.

Πρέπει να θυμόμαστε στην σκιαγράφηση των τριών τύπων ότι τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά τους μεγαλοποιούνται για λόγους διδακτικούς. Κανένας από αυτούς δεν είναι απαραίτητα καλύτερος ή χειρότερος από τον άλλο. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να ζούμε σε αρμονία με την φύση μας και τις δυνατότητες που αυτή έχει, όχι να προσπαθούμε να την αλλάξουμε.

Κάθε τύπος τείνει προς συγκεκριμένες ασθένειες. Οι τύποι Βάτα τείνουν σε διαταραχές του νευρικού συστήματος, κρίσεις νεύρων, αϋπνίες, αρθριτικά, δυσκοιλιότητα. Οι περισσότερες εκφυλιστικές ασθένειες και ασθένειες των γηρατειών είναι φύσης Βάτα. Η Βάτα έχει τον μεγαλύτερο αριθμό ασθενειών γιατί καθώς το θεμελιώδες από τα βιολογικά συστατικά ανισορροπεί, οδηγεί και σε σημαντικές επιπτώσεις.

Οι τύποι Πίττα τείνουν να παρουσιάζουν πυρετό, μολύνσεις, φλεγμονές, υπέρ-τοξικότητα, έλκη, ερεθισμοί δέρματος, αιμορραγίες προβλήματα στο συκώτι.

Οι τύποι Κάφα τείνουν να υποφέρουν από κρυώματα, γρίπη, βρογχίτιδα, πνευμονία και ασθένειες από οιδήματα και υπερβολικά υγρά. Αν και κάθε τύπος μπορεί να πάθει οποιαδήποτε ασθένεια, κάθε ένας τείνει περισσότερο προς ασθένειες της ίδιας ποιότητας με την βιολογική του σύσταση. Όταν μια από τις βιολογικές ιδιοσυγκρασίες είναι πολύ υψηλή μπορεί να καταστρέψει όλες τις άλλες. Για παράδειγμα, υψηλή Κάφα μπορεί να επιβαρύνει και να φράξει τα κανάλια και τα νεύρα και να προκαλέσει επιληψία ή εμφράγματα σαν αποτέλεσμα διαταραχής της Βάτα .

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε την προσωπική μας σύσταση και να ξέρουμε πώς να λειτουργήσουμε με αυτήν. Η Αγιουρβέδα υπαγορεύει δίαιτα, βότανα και στυλ ζωής ανάλογα με την περίσταση. Γενικά όλοι μπορούμε να τα καταφέρουμε με ένα «σαττβικό» στυλ ζωής, με αγνή, φυσική χορτοφαγική διατροφή, ειρηνική, ευσπλαχνική και ανθρωπιστική διαβίωση. Όταν διαταράσσεται η ισορροπία μας, θα πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά την διατροφή μας και τα βότανα ανάλογα με την διαταραγμένη ιδιοσυγκρασία. Γι αυτό θα πρέπει να συμβουλευτούμε έναν Αγιουρβεδικό πρακτικό.

Dr. David Frawley (Pandit Vamadeva Shastri), Από το «Riven from heaven»

American Institut of Vedic Studies:  www.vetanet.com

Μετάφραση: http://www.esoterica.gr

About these ads

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s