Αγιουβερδικη διατροφη: Τι να προτιμησετε και τι να αποφυγετε

Η Αγιουρβέδα είναι βασισμένη στις τρεις doshas ( dosha -ντόσα σημαίνει ‘λάθος’ που οδηγεί σε δυσαρμονία), τα οποία είναι αόρατες δυνάμεις της φύσης. Οι αόρατες αυτές δυνάμεις φανερώνονται στους ανθρώπους και στους ζωντανούς οργανισμούς ως διαφορετικά χαρακτηριστικά. Οι τρεις doshas είναι Vata – Βάτα, Pitta – Πίτα και Kapha – Κάφα. Η Vata προέρχεται από τον αέρα και τον αιθέρα, η Pitta προέρχεται από την φωτιά και το νερό,  η Kapha προέρχεται από το νερό και τη γη. Οι doshas συμβάλλουν στη διατήρηση της ισορροπίας στο σώμα. Όταν ένας άνθρωπος αρρωσταίνει, το πρώτο πράγμα που διαταράσσεται είναι οι doshas, η βασική δομή των στοιχείων του σώματος.

Η αναλογία των τριών αυτών στοιχείων στο σώμα καθορίζει και τον τύπο κάθε ανθρώπου, δηλαδή τη φύση του.

Οι doshas που κυριαρχούν είναι συνήθως δύο. Στον κάθε άνθρωπο η κυρίαρχη dosha, με την μεγαλύτερη αναλογία είναι αυτή που καθορίζει κατά κύριο λόγο την ιδιοσυγκρασία του. Για τον κάθε τύπο ανθρώπου, σύμφωνα πάντα με την Αγιουρβέδα συνίσταται μια συγκεκριμένη διατροφή. Κάποια τρόφιμα πρέπει να αποφεύγονται ανάλογα με τον αγιουρβεδικό τύπο γιατί επιφέρουν ανισορροπία στις  doshas.

Τρόφιμα που φέρνουν ισορροπία για τον Τύπο Pitta

Φρούτα
Μήλα, αβοκάντο, μούρα, χουρμάδες, σύκα, σταφύλια, μάνγκο, πεπόνι, αχλάδι, ανανάς. Συνιστώνται τα γλυκά φρούτα και όχι τα ξινά.

Λαχανικά
Αγκινάρες, σπαράγγια, μπρόκολο, κουνουπίδι, αγγούρι, σέλινο, πράσινα φασόλια, σαλάτες, μανιτάρια, μαϊντανός, μπιζέλια, πατάτες,  κολοκυθάκια. Τα γλυκά και πικρά

Κρέας
Άσπρο κρέας κοτόπουλου και γαλοπούλας, ψάρια του γλυκού νερού, γαρίδες (όχι υπερβολικές ποσότητες) είναι ισορροπητικά. Αντίθετη δράση έχουν: το μοσχαρίσιο κρέας, η πάπια, το χοιρινό κρέας, το κρέας του ελαφιού και τα θαλασσινά.

Βότανα, Μπαχαρικά και Καρυκεύματα
Σιρόπι από σφεντάμι, συμπυκνωμένοι χυμοί φρούτων, σιρόπι από κριθάρι, σιρόπι από μαύρο ρύζι και άλλες γλυκαντικές ύλες εκτός από το μέλι και τη μελάσα. Καρύδα, κολίανδρος, κύμινο, μάραθος, αγγουράκι τουρσί, μέντα, φλούδες πορτοκαλιού, δυόσμος, σαφράν, μέντα, βλαστοί, είναι ισορροπητικά. Αντίθετη δράση έχουν:  πιπεριές chilli,  σκόρδο, τζίντζερ, μουστάρδα, λεμόνι, μαγιονέζα, κρεμμύδια, πίκλες, αλάτι, σουσάμι, sauce σόγιας

Γαλακτοκομικά
Βούτυρο (ανάλατο), τυρί cottage, μετρίως μαλακά τυριά, γάλα αγελαδινό και κατσικίσιο είναι ισορροπητικά. Αντίθετη δράση έχουν: βούτυρο με αλάτι, σκληρά τυριά, τυρί .

Τρόφιμα που φέρνουν ισορροπία για τον Τύπο Vata

Φρούτα
Βερίκοκα, αβοκάντο, μπανάνες, μούρα, φρέσκα σύκα, σταφύλια, ακτινίδιο, λεμόνια, πεπόνι, πορτοκάλια, ροδάκινα, ανανάς, δαμάσκηνα, φράουλες. Τα γλυκά φρούτα βοηθούν στην ισορροπία και συνιστάται η αποφυγή κατανάλωσης αποξηραμένων φρούτων.

Λαχανικά
Αγκινάρες, σπαράγγια, τεύτλα, καρότα, αγγούρι, πράσινα φασόλια, πράσο, μουστάρδα, μπάμιες, ελιές, κρεμμύδια, πατάτες, νεροκάρδαμο, κολοκυθάκια. Συνιστάται αποφυγή ωμών λαχανικών, διότι τα μαγειρεμένα θεωρούνται περισσότερο ισορροπημένα.

Κρέας
Μοσχάρι, κοτόπουλο ή γαλοπούλα (άσπρο κρέας), πάπια, αυγά, ψάρια του γλυκού νερού, θαλασσινά, γαρίδες.

Βότανα, Μπαχαρικά και Καρυκεύματα
Σιρόπι μαύρου ρυζιού, μέλι, σιρόπι από σφεντάμι, μελάσα, άλλες γλυκαντικές ύλες εκτός από τη μαύρη ζάχαρη, αρωματικό πιπέρι, απόσταγμα αμυγδάλου, άνηθος, βασιλικός, φύλλα δάφνης, μαύρο πιπέρι, αγριοκύμινο, κάρδαμο, χαμομήλι, κανέλα, γαρύφαλλο, κολίανδρος, καρύδα, τυρί cottage, κύμινο, μάραθος, σκόρδο, αγγουράκι τουρσί, τζίντζερ, μουστάρδα, μοσχοκάρυδο, κρεμμύδι, ρίγανη oregano, μαϊντανός, δυόσμος, παπαρουνόσπορος, δεντρολίβανο, φασκόμηλο, δυόσμος, σπιρουλίνα, εστραγκόν, θυμάρι, πίκλες, σόγια sauce, βανίλια.

Γαλακτοκομικά
Βούτυρο ζωικό, αγελαδινό γάλα και τυρί, κατσικίσιο γάλα και τυρί, γιαούρτι. Όλα με μέτρο.

Τρόφιμα που φέρνουν ισορροπία για τον Τύπο Kapha

Φρούτα
Μήλα, ροδάκινα, μούρα, κεράσια, αποξηραμένα σύκα, μάνγκο, ροδάκινα, αχλάδια, ρόδι, δαμάσκηνα, σταφίδες είναι ισορροπητικά. Τα γλυκά φρούτα όπως οι μπανάνες  και τα ξινά όπως τα λεμόνια, τα πορτοκάλια και τα grapefruit  έχουν αρνητική επίδραση.

Λαχανικά
Σπαράγγια, παντζάρια, πράσινα μέρη των τεύτλων, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελών, λάχανο, καρότα, κουνουπίδι, σέλινο, μελιτζάνες, σκόρδο, πράσινα φασόλια, σαλάτες, πράσο, μαρούλι, μανιτάρια, μπάμιες, κρεμμύδια, μαϊντανός, πιπέρι, πατάτες, σπανάκι, βλαστοί, γογγύλια,  νεροκάρδαμο. Τα ωμά, καυτερά και πικρά λαχανικά είναι ισορροπητικά. Αντίθετη δράση έχουν τα γλυκά και χυμώδη λαχανικά/

Κρέας
Σκούρο κρέας κοτόπουλου και γαλοπούλας και αυγά είναι ισορροπητικά. Μοσχάρι, πάπια, ψάρια του γλυκού νερού, αρνί, χοιρινό, θαλασσινά, γαρίδες και ελάφι έχουν αντίθετη δράση.

Βότανα, Μπαχαρικά και Καρυκεύματα
Αρωματικό πιπέρι, άνηθος, βασιλικός, μαύρο πιπέρι, αγριοκύμινο, κάρδαμο, κανέλα, γαρίφαλο, κολίανδρος, κύμινο, άνηθος, σκόρδο, τζίντζερ, μέντα, σπόροι μουστάρδας, μοσχοκάρυδο, κρεμμύδι, ρίγανη, πάπρικα, μαϊντανός, δυόσμος, παπαρουνόσπορος, δεντρολίβανο, φασκόμηλο, μέντα,  εστραγκόν, θυμάρι, είναι ισορροπητικά.

Γαλακτοκομικά
Αγγουράκι τουρσί, κατσικίσιο γάλα και αραιωμένο γιαούρτι (1:4, γιαούρτι: νερό) είναι ισορροπητικά. Βούτυρο, τυρί, ζωικό βούτυρο, αγελαδινό γάλα, παγωτό και γιαούρτι έχουν αντίθετη δράση.

Από την Ελένη Σωτηρακοπούλου, Ayurveda Practinioner, E-mail: elenianama@hotmail.com, Web: www.anamaveda.com

http://www.humanspace.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s