Γιογκα και εγκυμοσυνη

Η περίοδος της εγκυμοσύνης αν και είναι ευλογημένη για τις περισσότερες γυναίκες δεν είναι πάντοτε και εύκολη. Διανύοντας τους μήνες αυτούς το σώμα αλλάζει, τα όργανα μετακινούνται, οι μύες και τα οστά επιβαρύνονται και οι ορμόνες με τα σκαμπανεβάσματά τους φέρνουν εντάσεις στην ψυχολογική κατάσταση των γυναικών. Επιπρόσθετα η κορύφωση της εγκυμοσύνης, ο τοκετός, είναι μια εμπειρία με οδύνες και ανάμεικτα συναισθήματα καθώς το γεγονός αυτό θα αλλάξει καθοριστικά μέσα σε μερικές στιγμές το σώμα, την ψυχή και εν ολίγοις την συνέχεια της ζωής της γυναίκας. Η γιόγκα ως είδος ολοκληρωμένης άσκησης συστήνεται όλο και περισσότερο στις εγκυμονούσες για να τις βοηθήσει σε όλα αυτά τα στάδια που προαναφέρονται.

 Όταν όμως μια έγκυος αποφασίσει να κάνει γιόγκα τι ακριβώς σημαίνει αυτό?

 Η εφαρμογή της γιόγκα δεν σημαίνει πάντοτε το ίδιο πράγμα. Οι μορφές και οι τρόποι με τον οποίο μπορεί κάποιος να εξασκήσει την γιόγκα είναι πάρα πολλοί και είναι σημαντικό να επιλεχθεί για την έγκυο αυτό που της ταιριάζει. Για την κάθε περίπτωση αλλά και για το κάθε στάδιο της εγκυμοσύνης οι επιλογές πρέπει να είναι διαφορετικές.

 Στο πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης την «Περίοδο Προσαρμογής» οι ορμονικές αλλαγές προκαλούν πολλές φορές τα συμπτώματα της ναυτίας, πρωινής αδιαθεσίας και υπνηλίας. Η περίοδος αυτή θεωρείται και η πιο ασταθής καθώς το σώμα αντιδρά στην εγκυμοσύνη και εμπεριέχεται μεγάλος κίνδυνος αποβολής και τερματισμού της κύησης. Στο στάδιο αυτό υπάρχουν συνήθως δυο απόψεις από τους μαιευτήρες.

 Η μια άποψη συστήνει αποχή από κάθε είδος άσκησης ιδιαίτερα σε εγκυμοσύνες με προβλήματα έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος και ταυτόχρονα μεγάλη προσοχή σε όλη την διάρκεια του πρώτου τριμήνου. Η άλλη άποψη υποστηρίζει ότι η γυναίκα πρέπει να συνεχίσει τις δραστηριότητες και την καθημερινότητα της όπως και πριν εφόσον μια παύση των δραστηριοτήτων της επίσης θα επέφερε ένα είδος σοκ και στρες στον οργανισμό. Η αποχή της γυναίκας απο τις δραστηριότητες της πολλές φορές μπορεί να την επιφορτίσει με άγχος και δυσκολίες στην καθημερινότητα της αλλά και ενοχές στην περίπτωση αποτυχίας της κύησης.

 Στην περίοδο αυτή η γιόγκα θα μπορούσε να είναι πολύ ήπιας μορφής με ελαφριές διατάσεις, αναπνοές (Pranayama), χαλάρωση και διαλογισμό. Μία γυναίκα που ασκούσε τη γιόγκα και πριν την εγκυμοσύνη μπορεί να συνεχίσει το πρόγραμμα της φυσιολογικά (με άδεια του ιατρού της) αφού πρώτα συμβουλευτεί τον/την δασκάλα της γιόγκα και δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην ένταση.

 Στο δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης την «Περίοδο Ευεξίας» ο οργανισμός έχει ήδη προσαρμοστεί στη νέα του κατάσταση και τα ενοχλήματα είναι πολύ λιγότερα. Το σώμα της γυναίκας μπορεί να κινείται φυσιολογικά εφόσον η επιβάρυνση απο την εγκυμοσύνη είναι ακόμη μικρή.

 Σε αυτό το στάδιο θα μπορούσε να λαμβάνει μέρος σε ένα πρόγραμμα άσκησης με γιόγκα ειδικά σχεδιασμένο για έγκυες όπου θα δίνεται ιδιαίτερη προσοχή με τροποποιημένες θέσεις (asanas) και αποφυγή κάποιον θέσεων όπως π.χ. πιέσεις εδάφους στην κοιλιά (μπρούμυτα), στηρίξεις στα χέρια, κάμψεις του κορμού κ.α.

 Το τρίτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, η «Περίοδος Επιβάρυνσης» προκαλεί έντονες εσωτερικές και εξωτερικές αλλαγές στο σώμα της μητέρας. Η μήτρα μεγαλώνει, το έμβρυο πολλαπλασιάζει το βάρος του και κάποια εσωτερικά όργανα (στομάχι, έντερα, κύστη, καρδιά) μετατοπίζονται. Σε αυτό το στάδιο η γιόγκα θα μπορούσε να ανακουφίσει με κάποιες τροποποιημένες θέσεις, να χαλαρώσει την έγκυο που έχει επιβαρυνθεί έντονα σωματικά και ψυχολογικά, μέσω ασκήσεων αναπνοής (pranayama) και να την προετοιμάσει για τον τοκετό.

 Οι Asanas, οι σωματικές θέσεις της γιόγκα μπορούν να αναπτύξουν την δύναμη και την αντοχή και να βελτιώσουν το κυκλοφορικό σύστημα.  Οι όρθιες θέσεις για παράδειγμα, όπως ο Πολεμιστής ΙΙ (Virabhadrasana II) μπορούν να δυναμώσουν τα πόδια και τονώνουν την αυτοπεποίθηση. Θέσεις όπως το τέντωμα της γάτας (cat/cow stretch) βοηθούν στο να έρθει στην κατάλληλη θέση και καθιστές θέσεις ή καθίσματα μπορούν να αυξήσουν την αιμάτωση της πυέλου (λεκάνη) και την διαστολή. Το Pranayama, οι ασκήσεις αναπνοής βοηθούν στην αντιμετώπιση των διαστολών και των πόνων.

Γενικά, συμμετέχοντας σε μια τάξη γιόγκας για έγκυες, η έγκυος έχει την ευκαιρία να περάσει χρόνο μαζί με άλλες έγκυες και να μοιραστούν τις ανησυχίες και τις εμπειρίες τους. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η αντιμετώπιση του άγχους, της έντασης και του φόβου αλλά και η προσφορά στήριξης που δυστυχώς δεν λαμβάνουν όλες οι έγκυες.

 Όπως αναφέρει η Colette Crawford στο Yogajournal, «Η γιόγκα σε προετοιμάζει για το άγνωστο βοηθώντας σε να γνωρίσεις τον εαυτό σου».

 Μαρίνα Κ.

Σελίδες για Γιόγκα και εγκυμοσύνη:

http://www.yogajournal.com/practice/879

http://birthlight.com/public/home/

http://www.babyonline.gr/egkymosyni/gymnastiki/egkymosyni-yoga

http://www.familylife.gr/el/eimai-egkyos/praktikos-odigos/114-yoga-egkymosynhs-wra-gia-xalarwsh

http://babytips.gr/%CE%95%CE%B3%CE%BA%CF%85%CE%BC%CE%BF%CF%83%CF%8D%CE%BD%CE%B7-/-Babytips.gr/pregnancy-and-yoga1.html

http://www.friendlybirths.gr/prerbirthclassesengreek.html

http://www.healthandyoga.com/html/preg.html

http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/fitness/yoga/

http://www.netdoctor.co.uk/health_advice/facts/pregnancy_yoga_003738.htm

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s